Deputații români urmează să voteze un proiect de lege prin care legislația referitoare la ridicarea mașinilor parcate greșit să fie aceeași la nivel național. În prezent, această legislație diferă de la localitate la localitate, în funcție de hotărârile luate de primării.
Această reclamentare va viza ridicarea mașinilor parcate anapoda, chiar și de pe trotuare.
Inițiativa deputaților a fost respinsă de senatori, dar încă există șanse ca aceasta să fie promulgată. Comisia Juridică din Camera Deputaților i-a acordat un raport pozitiv, așadar proiectul de lege rămâne încă în picioare.
Proiectul menționat va fi supus votului în Camera Deputaților, săptămâna viitoare.
„Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar este o măsură eficientă ce poate fi dispusă de poliţie, mai ales în cazurile în care astfel de vehicule stânjenesc grav sau creează situaţii de pericol pentru participantii la trafic. În forma în vigoare a Codului Rutier, această măsură poate fi dispusă doar dacă maşinile sunt staţionate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este stationat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliția nu poate în prezent dispune ridicare acestuia.
Prin această formulare, poliţia este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o maşină parcată neregulamentar într-un spital sau o şcoală sau o grădiniţă. Sau în cazul în care prin staţionarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinţi cu copii mici sau persoane cu dizabilităţi – sunt forţaţi să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situaţii, din cauza formulării actuale a legii, poliţia nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul.
Lipsa locurilor de parcare şi politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în oraşele României. in acelaşi timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanți la trafic, expuşi pericolului asupra vieţii. Poliţia are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există. Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliţie, a reclamaţiilor cetăţenilor, dar şi administraţiilor locale. Această iniţiativă legislativă elimină sintagma „pe partea carosabilă” din prima propoziţie a art. 64 alin. (1) din OUG 195/2002″, se mai arată în expunerea de motive a proiectului”, a spus deputatul Cătălin Drulă.