Costurile ridicate au determinat o „îmblânzire” a standardului Euro 7. Parlamentul European a avizat acordul Consiliului European referitor la amânarea implementării noului standard privind emisiile poluante pentru mașinile cu motoare termice. Euro 7 nu va mai deveni obligatoriu în 2025, ci abia în 2030.
La câteva săptămâni după ce Consiliul European a aprobat noile standarde de depoluare pentru vehicule Euro 7, menținându-le foarte asemănătoare cu cele ale standardului Euro 6, Parlamentul European a dat și el avizul pentru această inițiativă legislativă.
Parlamentul European a adoptat o versiune mai puțin riguroasă a standardelor Euro 7 pentru vehicule, alăturându-se astfel Consiliului European. Cele două instituții ale Uniunii Europene urmează să negocieze varianta finală a măsurilor de depoluare cu Comisia Europeană și statele membre. Euro 7, care inițial trebuia să intre în vigoare în 2025, va fi implementat acum abia în 2030 și va fi similar cu Euro 6. Limitele pentru emisiile provenite de la frâne și anvelope rămân neschimbate.
Parlamentul European a adoptat o propunere mai puțin ambițioasă decât cea inițială în ceea ce privește normele Euro 7 de depoluare. Deși Comisia Europeană a propus inițial standarde foarte stricte, presiunile din partea unor state membre și ale industriei auto, reprezentată de puternicul grup de lobby ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), au avut succes, conform informațiilor autoexpert.ro.
Negocierile dintre Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul European vor urma acum pentru a stabili versiunea finală a documentului. Având în vedere că Consiliul a aprobat deja standardelor „îmblânzite”, aprobarea finală a proiectului pare o formalitate și se așteaptă să aibă loc până la începutul anului 2024.
Grupul de lobby ACEA și mai multe state europene, inclusiv Italia, Cehia și România, au argumentat că propunerile inițiale ale Comisiei ar fi impus costuri prea mari.
Cei care s-au opus standardelor Euro 7 foarte stricte au susținut că, având în vedere termenul limită (2035) pentru comercializarea mașinilor cu emisii reduse de CO2 în UE, investițiile pentru o depoluare agresivă, așa cum era propusă inițial în varianta Euro 7, ar fi fost inutile și ar fi adus doar beneficii marginale.
Prin urmare, joi, parlamentarii europeni au votat pentru o formă a standardelor Euro 7 care păstrează în esență limitele existente în cazul Euro 6, dar introduce, pentru prima dată, limite privind emisiile de particule provenite de la frâne și anvelope.
Pe lângă această concesie făcută producătorilor de vehicule și, implicit, cumpărătorilor care nu vor mai suporta costurile depoluării agresive sub formă de prețuri majorate ale vehiculelor, Parlamentul European a acordat și un termen mai lung de implementare. Astfel, în varianta revizuită, normele Euro 7 ar trebui să intre în vigoare nu mai devreme de 2026, comparativ cu data inițială de mijloc a anului 2025.
În urma votului din Parlamentul European, raportorul Alexandr Vondra a declarat că prin noua formă a standardelor Euro 7 a fost realizat „cu succes un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor. Ar fi contraproductiv să implementăm politici de mediu care dăunează atât industriei europene, cât și cetățenilor săi. Prin compromisul nostru, servim interesele tuturor părților implicate și ne ferim de pozițiile extreme”.
Totodată, ACEA, grupul de lobby al constructorilor auto europeni, a anunțat că poziția Parlamentului reprezintă „o abordare mai realistă a Euro 7” decât propunerea inițială a Comisiei. „Euro 7 vine totuși cu un preț ridicat și într-un moment critic al transformării industriei”, susține asociația producătorilor auto.
În schimb, grupul de lobby al ecologiștilor, Transport & Environment, a descris poziția Parlamentului privind Euro 7 ca fiind „mai mult decât inutilă. (…) Parlamentul UE a susținut un așa-numit standard Euro 7 care nu reușește să crească în mod semnificativ protecția cetățenilor în fața poluării aerului prin comparație cu Euro 6”.