O poveste creată de inteligența artificială evidențiază cât de mult a evoluat tehnologia și cât de ușor putem fi înșelați. Mihăiță, băiatul de la semafor care spală parbrize împreună cu fratele său, a emoționat zeci de mii de români, deși, în realitate, personajul este imaginar. Unii au încercat chiar să ofere sprijin financiar băiatului și familiei lui, iar specialiștii ne învață cum să ne protejăm de astfel de escrocherii.
El este Mihăiță, iar povestea sa emoționantă a fost distribuită în câteva ore de aproape 20 de mii de oameni. Un băiat sărac care spală parbrize pentru a-și ajuta familia după ce mama lui a murit de cancer, iar tatăl nu reușește să facă față cheltuielilor. Totul se dezvăluie rapid dacă acorzi atenție detaliilor. Băiatul este o creație a inteligenței artificiale și nimic nu este real: nici el, nici familia lui, nici măcar intersecția.
Și nu e tot. Nici indicatorii rutiere, precum cel din imagine, nu există în realitate.
„Oamenii nu s-au oprit două secunde să se uite, de exemplu, la siglă, care e total greșită. La fel sigla de pe piept. Dacă te duci puțin mai în dreapta, e un semn de circulație, pe care nu cred că îl mai vezi nicăieri în România”, explică Anca Chiru, manager agenție social media.
Povestea a fost publciată iniţial pe „Viață de Românaș”, o pagină care în ultimul an a schimbat mai multe denumiri: „Descoperă sănătatea”, „E F E M E R”, „Pescuit și Vânătoare” și „Inimă deschisă”. Impresionati, mulţi români au vrut să ajute, să-i dea bani lui Mihăiţă şi să-i construiască o casă.
„Puteam până acum să identificăm pozele generate AI pentru că aveau tot felul de lucruri anatomic greșite. O ureche strâmbă, un deget în plus. Vedem că AI-ul învață și face mai puține erori, ceea ce înseamnă că pentru noi o să fie din ce în ce mai greu să identificăm pozele generate”, explică Anca Chiru, manager agenție social media.
Astfel de pagini, răspândite pe tot internetul
În spatele lor se ascund și indivizi care cer date de contact, conturi bancare sau adrese si incearca escrocarea oamenlior. Specialiştii au identificat si alte scopuri, politice
„Pagini care păreau cu conținut nepolitic, cu conținut oarecare peste noapte, după ce și-au făcut un număr de followeri s-au transformat în pagini care se numeau ”Votați Călin Georgescu”. Postări menite să stoarcă o lacrimă, să stoarcă o empatie. Ulterior devin țintele mesajelor politice. Sunt menite să facă exact asta, nu vândute”, a declarat Bogdan Naumovici, publicitar.
Spcailiştii ne recomandă să verificăm veridicitatea poveştilor de pe internet înainte de a le distribiu. Trebuie să analizăm cu atebţie imaginile pentru că AI-ul lasă urme, obiectele pot fi deformate, iar scrisul greşit. Informaţiile trebuie verificate din surse credibile și transparente.